Referat fra Afdelingsbestyrelsens ekstraordinære bestyrelsesmøde onsdag den 10. 3.2021
Mødested: fælleshuset Birkeparken
Emne. Nedlæggelse af afdelingsbestyrelsen
Tilstede: Lis Christensen-
Carl Lorentzen – Hans Chr. Nielsen - 1. suppleant Kjeld Nielsen
Mødet var hasteindkaldt på grund af beboeres ytring af utilfredshed over boligforeningen.
Afdelingsformanden orienterede om sagen og hvad der er gjort fra administrationens
side.
Der har i længere tid været en del skriverier på Facebooksiden ”os der bor på Birkeparken” hvor der blev skrevet om hvor ringe boligforeningen er til at vedligeholde boligerne, i øjeblikket er det vinduer
som står for skud.
Der er skrevet om at boligforeningens administration ikke ønsker at gøre noget, fordi de ved at vinduerne skal skiftes. En udskiftning som ikke er besluttet på et afdelingsmøde, en udskiftning hverken
administration eller organisationsbestyrelsen har hørt om.
Afdelingsformanden har lavet kopi af klagerne og sendt det til administrationen, og bedt om at få undersøgt om de berørte utilfredse beboere har henvendt sig til administrationen
før de giver udtryk for utilfredshed på Facebook, at administrationen ikke gør noget ved klagerne.
Da kritikken udvikler sig på Facebook har afdelingsformanden bedt organisationsbestyrelsen om at behandle sagen.
Den
17. feb. blev sagen behandlet i organisationsbestyrelsen, her kom det frem at der ligger kun et par enkelte henvendelse, som har fået besøg af en tømre, som skulle se på sagen. Ved det ene henvendelse der blev ikke fundet fejl ved
boligen, men efter besøget blev lagt et billede på Facebooksiden med er stort hul i en fuge, et hul som har ret skarpe sider.
Der har på intet tidspunkt været henvendelse til afdelingsbestyrelsen, der er på intet tidspunkt
fremkommen kritik på afdelingsmøderne af vinduer, der har fra administrationen været udsendt meddelelse om markvandring, med opfordring til, har du problemer med boliger, så meld tilbage.
Ingen tilbagemeldinger om defekte vinduer
Der blev besluttet at organisationsbestyrelsen sender et brev til alle beboere på Birkeparken, med en orientering en behandling af sagen.
Reaktionen fra administrator for Facebooksiden, var en klage over hele organisationsbestyrelsen
Der
blev besluttet at Direktør for administrationsselskabet Dalbo Jan Mortensen, indbød den nye administrator for Facebooksiden til et møde, i oplægget til mødet var fremført at mødets indhold var at skabe dialog
omkring den måde boligforeningen arbejder og beboernes opfattelse af boligforeningen.
Mødet forløb godt, men administrator af siden er af den opfattelse at, han som administrator har ret til at bestemme over hvad beboerne snakker
om på siden, Jan Mortensen oplyste om reglerne som gælder i en almen bolig.
Der er ud over klagen over organisationsbestyrelsen en kritik af afdelingsformanden, som efter administrator for siden, truer beboerne med anmeldelse til datatilsynet
og med bøde og fængsel, hvis de ikke stopper med at skrive på Facebookgruppen
På mødet kunne administrator for siden ikke dokumentere at der var sket trusler af tidligere administrator.
Ved mødets afslutning
blev fra begge parter givet udtryk for at det var et godt møde, og der blev aftalt at vi fremad arbejder for at der bliver ro i afdelingen, og administrator lægger et positiv indlæg på siden, så der kan blive ro i afdelingen.
Dette sker samme aften, men kritikken fortsætter og administrator gør intet for at stoppe tråden, som havde været nemt ved at skrive at her sluttet samtalen, og hver enkelt beboer skal henvende sig til administrationen.
En
enig afdelingsbestyrelse har besluttet, at nu var bægeret fyldt, vi har laver meget i afdelingen for alle beboere, så vi alle sparede at betale for arbejdet. f. eks. bliver der brugt rigtig mange timer for at fælleshuset fungerer, det er
gratis arbejde som kun bliver belønnet med kritik, der er en hjemmeside som løbende skal vedligeholdes, der er container til haveaffald som skal ses efter, der er containere ved fælleshuset som løbende skal ses efter, fordi beboere
smider andet i. og mange andre ting.
Skal alt det arbejde bare belønnes med kritik, så mener vi det er på tide at det er andre som laver arbejdet, og her vil komme beløb på hver opgave når administrationen skal
overtage, for timerne skal registreres et sted, og det bliver på afdelingens regnskab.
Det vil så desværre også gå ud over de beboere som er tilfredse og glade for at bo i afdelingen.
Der er en enstemmig beslutning
derfor, at afdelingsbestyrelsen stopper sit virke, det vil så overgå ifølge reglerne til organisationsbestyrelsen.
Der er besluttet, at Carl og HC hjælper administrationen frem til afdelingsmødet med fælleshuset,
Referat HC.
Dato 11.3.2021
Fremsendt til de tidligere bestyrelsesmedlemmer samme dag.